Mercedes-Benz Sprinter med omfattende teknologioppdatering

Ny motor, ny girkasse og nytt firehjulsdriftssystem. Med en omfattende teknologisk oppdatering sørger Mercedes-Benz for at Sprinter vil tilby mer kjørekomfort enn noen gang. Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

– Sprinter får en omfattende teknologioppdatering som byr på økt kjørekomfort, der flere elementer er hentet fra personbil-porteføljen. Vi gleder oss til å ønske oppdaterte Sprinter velkommen på norske veier rundt årsskiftet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

Kraftig og effektiv dieselmotor med lave utslipp
Kjernen i oppdateringen er den meget kraftige og effektive 2,0-liters OM 654-dieselmotoren som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen. Den firesylindrede enheten vil være tilgjengelig i opptil tre effekt-alternativ. Sprinteren vil da også ta i bruk den komfortable 9G-TRONIC automatgirkassen. Den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien.

Selv om den kraftige firesylindrede dieselmotoren OM 654 så langt bare har vært tilgjengelig i Sprinter varebil og chassis med bakhjulsdrift, vil Mercedes-Benz fremover tilby enheten som eneste forbrenningsmotor for alle versjoner, også med det nye firehjulsdriftssystemet.

Klassifisert i henhold til eksosutslippsstandarden Euro VI-E og Euro 6d, kan OM 654 snart bestilles, avhengig av valgt drivlinje og karosseri, med disse effekt-alternativene:

2.0 diesel (OM 654)

Effekt

hk

150

170

190

Den firesylindrede enheten har ytterligere forbedret støy og vibrasjonskomfort. Ved siden av de jevnere kjøreegenskapene og en større trekkraft, er det behagelig stille inne i bilen, i tillegg til at motoren også oppnår lavere forbruk og utslipp.

For enda raskere girskift: 9G-TRONIC
Som en ytterligere overføring fra det nåværende personbilsortimentet, kombinerer Mercedes-Benz den toppmoderne dieselmotoren i Sprinter med den komfortable 9G-TRONIC automatgirkassen, som erstatter 7G-TRONIC PLUS. De ni girene holder turtallet lavt i nesten alle kjøresituasjoner, noe som også betyr betydelige besparelser i drivstofforbruk og merkbart redusert vibrasjon og støy. Optimaliserte hydrauliske elementer muliggjør også raske og knapt merkbare girskift, med bortimot ingen avbrudd i trekkraften. Med Drive Select og girhendlene på rattet kan føreren gripe inn manuelt. Et annet plusspunkt er at 9G-TRONIC automatgir krever like lite installasjonsplass som forgjengeren 7G-TRONIC PLUS, til tross for to ekstra gir.

Det nye firehjuldriftssystemet
Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet. I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren (Torque-on-demand). Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn. En ytterligere fordel er at det nye systemet gir en høyere komfort gjennom automatisk momentfordeling, og fungerer derfor også mye mer stille.

Den nye Sprinter 4×4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.

Speed ​​Delivery Door gjør arbeidet lettere for pakkeleverandører
Sprinter tilbyr nå et ytterligere pluss innen ergonomi og sikkerhet takket være det innovative skyvedørssystemet Speed ​​Delivery Door. Dette er en automatisk og sensorkontrollert dobbel svingdør, som erstatter skyvedøren til bagasjerommet ved behov.

Systemet oppdager sjåføren så snart vedkommende kommer inn i bagasjerommet fra førersetet, og Speed Delivery Door låses deretter opp og åpnes automatisk. Dette sparer tid og lindrer belastningen på sjåførene, ettersom de kan forlate bilen med pakkene i hendene uten å måtte berøre noe annet. Døren lukkes så automatisk bak dem. Automatisk låsing vil være tilgjengelig for bestilling som et ekstra alternativ.

En ytterligere fordel for økt sikkerhet er at Speed ​​Delivery Door er gjennomsiktig fra innsiden. Sjåfører har derfor utsikt over fortauet før de går ut av bilen, og risikoen for kollisjon med forbipasserende, spesielt syklister, reduseres betraktelig.

 

Kilde: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/mercedes-benz-sprinter-med-omfattende-teknologioppdatering?publisherId=17847240&releaseId=17914849

 

Ta kontakt for mer informasjon:

Meny

Del dette

Kanskje dine venner også vil like dette?