Elektrifiseringen fortsetter hos Mercedes-Benz med oppgraderte E-Klasse. Nye mildhybrider og hele syv plug-in hybrider er tilgjengelig, inkludert en svært viktig kombinasjon for Norge – ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. De første bilene forventes til Norge i løpet av sommeren.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Den internasjonale bestselgeren satte standarden i 2016, og med en oppgradert modell på trappene ligger alt til rette for videre suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Elektrifisert, ladbart og AMG

En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet 4Matic. I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M 254) med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor øker ladetrykket som gir inntil 20 hk og 180 Nm ekstra ved behov. Det samme systemet bidrar også til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å «glide» med avslått motor.

Rekkesekseren M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene OM 654 og OM 656 gjør den nyeste motorgenerasjonen komplett.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller – sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain og de fleste bør finne en modell som passer deres ønsker og behov, fortsetter Myhre.

Skarpere design og ny lyssignatur

Oppdaterte E-Klasse får et langt skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra den linjelekre slektningen CLS. Det mest iøyenfallende er en ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. På teknologifronten hentes det beste fra SUV’en GLE med siste generasjonen assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk til en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

Nytt ratt med kapasitiv deteksjon

E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon. Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene på rattet, som nå er endret fra optisk til kapasitiv for å sikre bedre respons. Det samme prinsippet benyttes for å bestemme om føreren holder hendene på rattet, eller ikke. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet. Dette forbedrer brukervennligheten betraktelig når man kjører i selvkjørende modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten (standard) hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

MBUX med «PowerNap»-funksjon

E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem (Mercedes-Benz User Experience). Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på de skjermene:

1. Modern Classic er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
2. Sport har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
3. Progressiv har et moderne digitalt utsende
4. I diskret stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.

Andre styrker inkluderer berøringskontroll av mediedisplayet som standard og bruk av augmented reality-teknologi. Dette fungerer ved at et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet. Systemet hjelper også føreren ved trafikklys: Hvis E-klasse er den første bilen i et lyskryss, legges den nåværende trafikklys-situasjonen over, noe som er spesielt nyttig i uoversiktlige kryss.

Tilvalget «MBUX Interior Assistant» lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

ENERGIZING komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer. Nytt er «PowerNap»–programmet, som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Noe som er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.

URBAN GUARD: tyveribeskyttelse

Under navnet URBAN GUARD introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.
URBAN GUARD Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn. Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra midten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.

Kilde: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/e-for-elektrifisering-nye-e-klasse-med-syv-ladbare-varianter?publisherId=17847240&releaseId=17880772

Ta kontakt for mer informasjon:

Meny

Del dette

Kanskje dine venner også vil like dette?