Nye EQB med norsk salgsstart i januar – Norske priser er klare

Nye elektriske EQB byr på fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard. Fra første halvdel av januar er modellen klar for bestilling, med en startpris på 477.000,- for EQB 300 4MATIC og 498.000,- for EQB 350 4MATIC. EQB er forventet på norske veier kort tid etter salgsstart.

– Vår nye elektriske premium-SUV, EQB, er i en klasse for seg med hele syv seter som standard. Med god bakkeklaring, firehjulstrekk og fleksible plassløsninger har modellen alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Batterikapasitet på 66,5 kWh og 100 kW hurtiglading
EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC har begge en batterikapasitet på 66,5 kWh, og en rekkevidde på opptil 419 kilometer etter målestandarden WLTP.

Ved hjelp av ombordladeren kan bilene lades med opptil 11 kW via ladeboks. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.

Fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard
EQB har en lang akselavstand på nær 3 meter og et romslig interiør. Derfor har modellen fått en tredje seterad som norsk standard, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 465 til 1620 liter.

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg og hele seteraden justeres i lengderetning med opptil 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

Stemmestyring og navigasjon med Electric Intelligence
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har sjårfør og passasjer mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.

Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQB 300 4MATIC

EQB 350 4MATIC

Hjuldrift

 

Firehjulstrekk

Firehjulstrekk

Effekt

hk

228

292

Dreiemoment

Nm

390

520

Akselerasjon

s

8,0

6,2

Batterikapasitet

kWh

66,5

66,5

Rekkevidde (WLTP)

km

419

419

Ombordlader

kW

11

11

Hurtiglader

kW

100

100

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

18,1

18,1

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

 

Tekniske data – Størrelse og vekt:

 

 

EQB

Lengde/bredde/høyde

mm

4684/1834/1701

Akselavstand

mm

2829

Bagasjeromsvolum (7-seter)

L

465-1620

Vekt

kg

2175

 

Pris:

 

 

EQB 300 4MATIC

EQB 350 4MATIC

Pris (eks. levering)

kr

477.000,-

498.000,-

Kilde: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nye-eqb-med-norsk-salgsstart-i-januar-norske-priser-er-klare?publisherId=17847240&releaseId=17921095

 

Ta kontakt for mer informasjon:

Meny

Del dette

Kanskje dine venner også vil like dette?