Nye GLA SUV er endelig klar med norske priser, hvor et av høydepunktene for det norske markedet er at denne også kommer som plug-in hybrid med inntil 61 km elektrisk rekkevidde. Den nye modellen tar et teknologisk kvantesprang og har blitt betraktelig mer romslig enn sin forgjenger. Prisene starter fra kr. 576.000,- for GLA 200d 4MATIC og fra kr 450.000,- for GLA 250e plug-in hybrid. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.
Mer plass med mindre fotavtrykk
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere slik at man har bedre oversikt enn forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenliknet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere, som gir bedre oversikt i trafikken. Baksetene kan også justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.
De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen. Bestilles bilen med 4MATIC firehjulsdrift er den også en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.
EQ Power: Stor batterikapasitet og hurtiglading
– Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plug-in hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord – utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 16,1 kWh, og er dermed blant det største i segmentet. EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
MBUX: Mer avansert enn noen gang
Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og får sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasset skjerminnhold basert på armbevegelser. Med disse sensorene kan eksempelvis leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet vil lampen automatisk tenne når bevegelsen oppdages av det infrarøde kameraet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport, i tillegg er de nye plug-in hybrid drivprogrammene tilgjengelig «Electric» og «Battery Level». Det betyr at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
Semiautonom og sikker sikt
Nye GLA SUV tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Automatisk nødbremsassist er standard og kan bremse for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner med en kjøretøyhastighet mellom ca. 7 km/t – 50 km/t.
Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.
Fra salgsstart tilbys GLA SUV både som firesylindret bensin – og dieselmotor, samt en ladbar hybrid.
Teknisk data
Modell | GLA 250e | GLA 250 4MATIC | GLA 200 d 4MATIC | GLA 220 d 4MATIC |
Priser (eks. lev) fra kr. | 450.000,- | 641.000,- | 576.000,- | 608.000,- |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 118/160 ved 5500 | 165/224 ved 5800 | 110/150 ved 3400–4440 | 140/190 ved 3800 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 250 ved 1620 | 350 ved 1800-4000 | 320 ved 1400-3200 | 400 ved 1600-2600 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | – | – | – |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 300 | – | – | – |
Systemytelse (kW/hp) | 160/218 | – | – | – |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | – | – | – |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 7,1 | 6,7 | 8,9 | 7,3 |
Toppfart (km/t) | 220 | 240 | 205 | 219 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | – | – | – |
Blandet forbruk (l/100 km) | 1,3-1,7 | 7,5-8,3 | 5,5-6,1 | 5,5-6,1 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 30-38 | 170-189 | 144-161 | 145-162 |
Totalt batterikapasitet (kWh) | 15,5 – 16,1 | – | – | – |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 53-61 | – | – | – |
239 | 250 |
Ta kontakt for mer informasjon: